Solformørkelsen

Jeg fanget opp denne på Twitter her om dagen.

Den totale solformørkelsen som om bare et par timer vil være synlig på andre siden av Atlanteren blir omtalt som The Great American Eclipse. Tilnavnet har den selvsagt fått på grunn av at fenomenet vil krysse hele USA på diagonalen, fra nordvest til sørøst, men jeg klarer ikke å la være å tillegge den pompøse tittelen en litt ekstra ironisk og bittersøt (eller egentlig bare bitter) dobbeltbetydning, sett i lys av den politiske situasjonen der borte.

Nå er det ikke sånn at jeg har trosset mitt store ønske om å være tilstede og se formørkelsen fordi jeg boikotter USA eller noe sånt. For all del, hadde jeg hatt tid og penger, så hadde jeg live-blogget fra en astro-geeks paradis akkurat nå. Tid og penger var også planen, men det viste seg at ingen av de to var tilgjengelig.

Jeg har heller aldri vært så heldig å se en total solformørkelse, så neste sjanse er allerede høyt, høyt prioritert på reiseplanen. Og så alt for lenge trenger vi heller ikke vente, i tillegg til at det er opptil flere steder å velge mellom det neste tiåret:

  • 2. juli 2019: Argentina, Chile, Fransk Polynesia
  • 14. desember 2020: Chile, Argentina, Kiribati, Polynesia
  • 4. desember 2021: Antarktis
  • 8. april 2024: Mexico, USA, Canada
  • 12. august 2026: Arktis, Grønland, Island, Spania, Portugal
  • 2. august 2027: Marokko, Spania, Algerie, Tunisia, Libya, Egypt, Saudi-Arabia, Yemen, Somalia
  • 22. juli 2028: Australia, New Zealand

Både mer og mindre sannsynlige steder å planlegge tur til der, altså, og det varierer også hvor lenge totaliteten varer (lengst mulig = best). Se den utfyllende lista for hele det 21. århundre som folkene på Wikipedia har samlet sammen (referanser i kolonnen lengst til høyre).

Det virker liksom ikke så lenge til, alle disse. Pessimistisk kan man spørre om verden i det hele tatt har gått noe særlig lenger fremover når den tid kommer, så menneskene endelig kan kopiere maleriet til Pat Rawlings fra 1989 med et kamera.

 

 

Folk jeg er misunnelige på, som er på plass i USA akkurat nå:

Utfyllende informasjon på norsk:

 

 

Legg igjen en kommentar

